Welke papieren nodig voor geregistreerd partnerschap?

Voor het afsluiten van een geregistreerd partnerschap heb je verschillende documenten nodig. En moet je een aantal zaken regelen. Die zetten we hier kort op een rij.

Datum vastleggen en afspraak maken

Als het besluit tot een geregistreerd partnerschap eenmaal is genomen en je de registratie officieel wilt maken, moet je een contact ondertekenen. Dat doe je bijvoorbeeld op het gemeentehuis bij de ambtenaar van de burgerlijke stand. Je kun daarvoor in de meeste gemeenten digitaal melding van doen met je DigiD en een afspraak maken. Dat mag al een jaar van tevoren, maar tot uiterlijk twee weken voor de geplande datum van ondertekenen.

Bewijzen en getuigen

Om die afspraak vast te leggen heb je een identiteitsbewijs en de identiteitsbewijzen van getuigen nodig. Kijk voor meer informatie op de website van de betreffende gemeente. Of neem contact daarover op.

Controle

De ambtenaar van de burgerlijke stand zal je geboortegegevens controleren in de Basisregistratie Personen (BRP). Deze gegevens zijn gebaseerd op de geboorteakte van in Nederland geboren burgers. Als zo’n akte er om wat voor reden dan ook niet is, dan is het mogelijk zelf een beëdigde verklaring over de geboortegegevens af te leggen.

Getuigen

Het is verplicht om minimaal twee en maximaal vier getuigen aan te melden die achttien jaar of ouder zijn. In uitzonderlijke gevallen zijn zelfs zes getuigen nodig (in een ziekenhuis of gevangenis).

Locatie kiezen

Je kunt het partnerschap in het gemeente- of stadhuis sluiten, maar mogelijk kan het ook op een andere locatie in die gemeente. Je kunt daarnaar informeren. Een zelf gekozen alternatieve locatie moet toegankelijk zijn voor minder validen, veilig zijn, sanitaire voorzieningen hebben en een kleedruimte voor de ambtenaar.

Achternaam kiezen

Er zal worden gevraagd of er wordt gekozen in wettelijke gemeenschap van goederen het contract aan te gaan of onder partnerschapsvoorwaarden. Vervolgens is het belangrijk om een achternaam te kiezen. Houd je die van jezelf of neem je de achternaam van de partner aan. Je hebt meerdere keuzes: de eigen achternaam (ook wel geboortenaam genoemd), de achternaam van de partner, de eigen achternaam – de achternaam van de partner, de achternaam van de partner – de eigen achternaam. Overigens, op officiële documenten zoals een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs blijft altijd jouw eigen achternaam staan. Ook als de burgerlijke staat verandert. Je kunt wel de achternaam van de partner op deze documenten laten vermelden.

Ondertekenen

Na het afsluiten van de aktes moeten deze ondertekend worden. De gemeente slaat deze akte op in het huwelijksregister en in het register van de burgerlijke stand.

Kosten

De kosten voor dit alles verschillen per gemeente. Op sommige momenten kan een geregistreerd partnerschap zelfs gratis afgesloten worden.

Samenlevingscontract nodig?

De kosten voor het laten opstellen van een samenlevingscontract verschilt per gemeente. Wij zoeken graag uit wat de kosten zijn in jullie gemeente. Laat hieronder je gegevens achter en je hoort spoedig van ons.

Bedankt voor je aanvraag. We nemen spoedig contact met je op.

Wil jij advies over een samenlevingscontract?

Wij zorgen ervoor dat een specialist uit jouw regio contact met je opneemt. Laat hieronder je gegevens achter en we gaan direct voor je aan de slag.

Bedankt voor je aanvraag. We nemen spoedig contact met je op.